تولید عرشه فولادی

هرچند مدت زیادی از رواج این نوع سقف در کشورمان نمی گذرد اما در واقع این سیستم اجرای سقف از سال 1939 و با تدوین یک استاندارد صنعتی برای طراحی، اجرا و بهره برداری از این سقف توسط انستیتو سقف فولادی (SDI) به طور رسمی وارد صنعت ساختمان شده است. سقف های کامپپوزیت عرشه فولادی گامی است در راستای صنعتی سازی ساختمان، چرا که ضمن معرفی الزامات و روش های اجرایی آن در آئین نامه های معتبر بین المللی و تأیید آن توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دارای سرعت اجرایی بالاییست. همانطور که اشاره شدبا استفاده از این روش انواع مختلف سقف ها با کاربری ها و حالات متفاوت را می توان اجرا نمود که ما در اینجا به ویژگی ها و شیوه اجرای نوع خاصی از ایین سقف که در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان (بند7-5-2-1-10) تحت عنوان مقاطع مختلط با استفاده از ورق های ذوزنقه ای به آن اشاره شده است می پردازیم.
این سقف از مقاطع مختلط دال بتن مسلح بر روی ورق های ذوزنقه ای که به تیرها و شاه تیرهای فولادی متصل می شوند، تشکیل شده است. عملکرد مختلط دال بتن مسلح فوقانی و ورق ذوزنقه ای تحتانی، نقش بسزایی در تأمین مقاومت سقف و رفتار برشی مطلوب آن خواهد داشت. قابل ذکر است که سقف عرشه فولادی یکی از اقتصادی ترین روش های ساخت سقف، شناخته شده است. یکی از فاکتورهای صنعتی سازی سرعت بسیار بالای اجرا و حذف متریال و همچنین روش های سنتی وقت گیر و پر هزینه می باشد که از این رو سقف های عرشه فولاد با سرعت اجرایی در حدود 11 برابر به دلیل اجرای ساده جایگزین مناسبی برای سیستم های سنتی می باشد. این سقف در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده مجاز می باشد.

  • کاهش تعداد تیرهای فرعی
  • کاهش ضخامت سقف و کاهش بار مرده سقف و کاهش وزن سازه و در نتیجه کاهش نیروی زلزله
  • حذف کامل مراحل قالب بندی و شمع گذاری
  • کاهش حجم بتن ریزی ودر نتیجه کلهش هزینه های پروژه
  • امکان اجرای همزمان سقف ها
  • امکان بتن ریزی هزمان طبقات
  • امکان اجرای سقف بین 500 تا 1000متر مربع در روز
  • یکپارچگی و صلبیت بیشتر دیافراگم سقف
  • جمل و نقل آسان
  • امکان شکل دهی با توجه به پلان معماری تعیین موقعیت دقیق داکت ها
  • افزایش سرعت اجرا به دلیل سادگی اجرای کار در سقف های مرکب عرشه فولادی نسبت به سیتم های قدیمی
  • بازگشت سریع سرمایه با توجه به بالا بودن سرررعت اجرا
  • افزایش ایمنی اجرا
  • مکان اجرای ساده سقف کاذب و عبور تأسیسات از زیر سقف
  • کاهش وزن مرده سقف و سبک تر شدن سازه به طوریکه:
  • 20 تا 30 درصد صرفه جویی در مصرف فولاد اسکلت سازه
  • 60 تا 70 درصد صرفهجویی در مصرف آرماتور سقف
  • 15 تا 20 درصد صرفه جویی در مصرف بتن سقف
  • 20 درصد سبک تر از سقف های کامپوزیت معمولی
  • کاهش 60کیلوگرم بر متر مربع از وزن سقف در مقایسه با سقف کامپوزیت معمولی
  • کاهش 40 درصدی زمان اجرا

1- دپو وانتقال به طبقات: ورق های کامپوزیت پس از انتقال به کارگاه و دپو در یک فضای کوچک، به کمک نیروی انسانی و بدون نیاز به ماشین آلات و تنها با کمک یک بالابر به ترازهای مختلف طبقات منتقل می شود.

2- جاگذاری عرشه های فولادی: این عرشه ها شامل گیره های نر و مادگی هستند که به راحتی توسط نیروی انسانی نیمه ماهر در یکدیگر چفت می شوند وپس از این مرحله، رفت و آمد در طبقات بسیار ساده می شود و سرعت کار به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

3- نصب میلگرد و گل میخ: در محلی که عرشه های فولادی بر روی تیره قرار گرفته اند، برای اتصال این دو، از گل میخ استفاده می شود و این عمل باعث کاهش وزن تیرهای فولادی مصرفی می شود.

4- بتن ریزی: پس از اتصال میلگردها، بتن ریزی انجام می شود، ضخامت کم دال و یکنواختی سطح صفحات موجب خروج سریع هوا و ساده تر شدن عمل می شود.

شرکت کهن آسین

کهن آسین